REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE
Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonanych w 2023 r. przez Gminę Czernica w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.
Spośród wielu uchwał Rady Gminy stanowiących o kierunkach realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na Strategię z elementami planowania rozwoju lokalnego Gminy Czernica na lata 2014-2025, która jest dokumentem o charakterze strategicznym, wyznaczającym główne kierunki rozwoju gminy.
Istotna część zadań wójta w 2023 r. związana była z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w szczególności o charakterze społecznym, w tym programom dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.
19
dokumentów i programów strategicznych gminy było realizowanych w 2023 r.,
w tym:
3
z obszaru
ochrony środowiska
7
z obszaru
pomocy społecznej
2
z obszaru
gospodarki komunalnej
2
z obszaru
ładu przestrzennego
2
o charakterze
ogólnym
1
z obszaru transportu
1
z obszaru gospodarki mieszkaniowej
1
z obszaru
ochrony zdrowia
Krótki opis realizacji
programy o charakterze ogólnym
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIV/310/2014 Rady Gminy Czernica z dnia 20 marca 2014 r. w sprawie przyjęcia Strategii z elementami planowania rozwoju lokalnego Gminy Czernica na lata 2014-2025.
Cel:
Niniejszy dokument, poprzez powiązanie bezpośrednio z budżetem gminy oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, jest jednym z ważniejszych instrumentów działania władz samorządowych. Poszczególne zapisy Strategii są odzwierciedleniem aktualnych potrzeb gminy oraz wskazują kierunek działań lokalnych w ujęciu długofalowym. Kluczowym elementem Strategii rozwoju jest wizja, która określa docelowy obraz gminy w przyszłości. Strategia wyznacza kierunki rozwoju gminy oraz określa priorytety działań w ujęciu długofalowym. Wizja Gminy Czernica określona została następująco:
"Czernica - miejscem wysokiej jakości życia i wielu możliwości".
Realizacja w 2023 r.:
Gmina Czernica realizuje zadania zgodnie z wyznaczoną wizją rozwoju oraz celami strategicznymi, określonymi szczegółowo w Strategii w ramach działań opisanych w niniejszym raporcie oraz w ramach realizacji pozostałych strategii i programów.
Gmina dobra do życia
Serwis Samorządowy PAP opublikował wyniki Rankingu "Gmina dobra do życia", w którym na 2477 gmin, Gmina Czernica zajęła 7 miejsce na Dolnym Śląsku i 33 miejsce w Polsce.
Ranking został opracowany na podstawie 63 wskaźników pokazujących jakość życia we wszystkich 2477 gminach w Polsce. Zbadano m.in. dostępność zieleni, walory estetyczne krajobrazu oraz zanieczyszczenie środowiska. Autorzy raportu przyjrzeli się też budżetom gmin, w tym wydatkom inwestycyjnym oraz jakości dróg, sieci wodociągów i kanalizacji. W określaniu jakości życia wzięto również pod uwagę poziom edukacji, liczbę żłobków i przedszkoli, a nawet zasoby bibliotek. Wszystkie wskaźniki po przeliczeniu dały Wskaźnik Jakości Życia, a jego wartość stała się podstawą lokaty w rankingu – im wyższa, tym wyższe miejsce.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLIV/443/2022 Rady Gminy Czernica z dnia 29 listopada 2022 r.
Cel:
Nadrzędnym celem Programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Czernica i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych. Program obejmuje wsparcie w takich obszarach jak: sport, ochrona zdrowia, wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, pomoc społeczna, promocja i organizacja wolontariatu, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, bezpieczeństwa publicznego, wspieranie działań niosących pomoc osobom chorym, starszym i niepełnosprawnym, wspierania edukacji ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.
Realizacja w 2023 r.:
Ogłoszenie konkursu na zadania publiczne z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu, działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami, propagowania walorów turystycznych, rekreacyjnych, wspomagających rozwój wspólnot i społeczności lokalnej, upowszechnianie historii, dóbr kultury i sztuki.
Koszt realizacji programu wyniósł 250.000,00 zł.
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji Programu przedstawiono na podstronie Współpraca z organizacjami pozarządowymi.
programy z obszaru Ochrony środowiska i transportu
program ochrony środowiska dla gminy CZERNICA na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLVI/454/2022 Rady Gminy Czernica z dnia 29 grudnia 2022 r.
Cel: Niniejszy program, będący podstawowym narzędziem prowadzenia polityki ekologicznej, ma na celu poprawę stanu środowiska oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi. Podejmowane zadania mają zapewnić skuteczne mechanizmy chroniące środowisko przed degradacją.
Realizacja w 2023 r.:
Gmina Czernica podejmowała zadania z zakresu:
realizacji celów wymagających podjęcia działań polegających na wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezpyłowych i transportu nieczystości ciekłych,
kontroli wprowadzanych do środowiska ścieków, gazów, pyłów, odpadów,
przeprowadzania wizji lokalnych, nadzoru, koordynacji i kontroli ochrony środowiska,
prowadzeniu postępowań administracyjnych w sprawach wydania nakazu usunięcia odpadów składowanych w miejscach do tego nieprzeznaczonych,
realizacji zadania i wspierania edukacji ekologicznej, w tym w celu dążenia do poprawy jakości powietrza atmosferycznego poprzez ograniczanie niskiej emisji.
W 2023 r. na realizację zadań w zakresie ochrony środowiska i gospodarki komunalnej wydano ogółem 1.026.130,44 zł.
Podstawa prawna:
Gmina otrzymała wsparcie rządowe w ramach realizacji programu.
Cel:
Program Czyste Powietrze ma na celu poprawę jakości powietrza, poprzez poprawę sprawności energetycznej budynków. Przewiduje on dofinansowanie w obszarze termomodernizacji budynku. Kolejnym założeniem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. Ich nadmiar ma znaczące skutki dla naszej planety, a termomodernizacja budynków ma szansę znacznie wpłynąć na ilość gazów uwalnianych do atmosfery. Program Czyste Powietrze zakłada również dotacje jako formę pomocy finansowej wyrównującej szanse u osób dotkniętych tzw. ubóstwem energetycznym. Dzięki niemu istnieje możliwość uzyskania wsparcia finansowego w realizacji wybranych inwestycji odpowiednich dla nowych wymogów dotyczących jakości powietrza.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. w ramach Programu „Czyste Powietrze” zrealizowanych zostało 249 przedsięwzięć.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXVIIII/315/2018 Rady Gminy Czernica z dnia 2 lutego 2018 r. w sprawie przyjęcia "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Czernica na lata 2017-2032".
Cel:
Niniejszy Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru gminy w perspektywie czasowej do 2032 r.
Realizacja w 2023 r.:
W ramach ogłoszonego konkursowego naboru wniosków związanych z usuwaniem azbestu na 2023 r. przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą we Wrocławiu, Gmina Czernica pozyskała dotację na demontaż, zbieranie, transport oraz unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Czernica.
Wobec powyższego Wójt Gminy Czernica ogłosił nabór wniosków od mieszkańców na przyznanie dofinansowania na usuwanie azbestu. W wyniku przeprowadzonego naboru wpłynęło 12 wniosków i wszystkie wnioski zostały zakwalifikowane do przyznania dofinansowania.
Na podstawie zapytania ofertowego został wyłoniony wykonawca zadania na terenie Gminy, z którym została podpisana umowa.
Podczas realizacji zadania usunięto łącznie 58,44 Mg wyrobów zawierających azbest z 12 nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy w terminie do 21.09.2023 r. zadanie zostało wykonane i potwierdzone wymaganymi dokumentami oraz dokumentacją fotograficzną.
Koszt całego zadania wyniósł 98.161,63 zł. Dotacja w wysokości 16.363,20 zł stanowi 16,67 % kosztów całego zadania. Pozostała część wydatku została pokryta z budżetu Gminy Czernica w kwocie 81.798,43 zł.
Plan Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia oraz wyrażenia woli współdziałania z innymi gminami w zakresie jego wdrożenia
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXVIII/394/2022 Rady Gminy Czernica z dnia 20 czerwca 2022 r.
Uchwała nr LIV/1471/22 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 23 czerwca 2022 r. w sprawie Planu Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia oraz wyrażenia woli współdziałania z innymi gminami w zakresie jego wdrożenia.
Cel:
Plan Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia to dokument, który obejmuje wszystkie aspekty mobilności w MOFW, tj. obszaru gmin zlokalizowanych w województwie dolnośląskim oraz jednej gminy z województwa opolskiego.
Realizacja w 2023 r.:
Gmina Czernica we współpracy z pozostałymi sygnatariuszami realizowała zadania mające na celu sfinalizowanie prac nad dokumentem. Podpisanie Porozumienia międzygminnego zostało przewidziane w 2024 r.
Programy z obszaru ładu przestrzennego
Podstawa prawna:
Uchwała nr VIII/38/2007 Rady Gminy Czernica z dnia 29 czerwca 2007 r. z późn. zm.
Uchwała Rady Gminy Czernica Nr XXIII/238/2021 z dnia 23 lutego 2021 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla gminy Czernica, uchwalonego uchwałą Nr VIII/38/2007 Rady Gminy Czernica z dnia 29 czerwca 2007 r. ze zmianami uchwalonymi uchwałą Nr XVIII/185/2020 z dnia 9 września 2020 r., w zakresie obrębów geodezyjnych Chrząstawa Mała i Chrząstawa Wielka - procedura zakończona, akt obowiązujący.
Cel:
Dokument określa politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jest dokumentem o charakterze strategicznym (ogólnym), określa uwarunkowania (przyrodnicze, kulturowe, społeczne i ekonomiczne) oraz określa kierunki rozwoju gminy. Ponadto, jest dokumentem koordynacyjnym, określającym politykę w zakresie gospodarki przestrzennej oraz precyzującym możliwe działania na rzecz rozwoju zagospodarowania poszczególnych terenów. Polityka przestrzenna określona w studium stanowi wytyczne koordynacyjne dla prowadzenia dalszych prac, w szczególności sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Realizacja 2023 r. :
1. Uchwała Nr LI/485/2023 Rady Gminy Czernica z dnia 24 maja 2023 r. w sprawie uchwalenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Czernica (koszt procedury 49.815,00 zł). Celem zmiany Studium było dostosowanie ustaleń kierunkowych do nowych strategicznych priorytetów i uwarunkowań związanych z:
rozwojem funkcjonalno-przestrzennym (docelowe uporządkowanie miejscowych planów w obrębach Chrząstawa Mała i Chrząstawa Wielka oraz dostosowanie ich zapisów do faktycznie istniejącej zabudowy),
zmieniającymi się uwarunkowaniami środowiskowymi w obrębach geodezyjnych Chrząstawa Mała i Chrząstawa Wielka (w szczególności zmian obszarów szczególnego zagrożenia powodzią).
2. Projektem zmiany Studium objęto obszar obrębów geodezyjnych Chrząstawa Mała i Chrząstawa Wielka. Obszar ten pokrywa około 33% powierzchni gminy. 3. Projekt zmiany Studium poddany został procedurze formalno-prawnej określonej w art. 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 z późn. zm.).
3. Uchwalone przez Radę Gminy Czernica zmienione studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Czernica nie jest przepisem gminnym i nie stanowi podstawy prawnej do wydawania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, natomiast może stanowić wytyczne do ich wydawania.
4. Konsekwencją uchwalenia Studium jest przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w obrębie Chrząstawa Mała, gmina Czernica oraz przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w obrębie Chrząstawa Wielka, gmina Czernica.
5. W 2023 r. trwały również prace związane z realizacją uchwały Rady Gminy Czernica Nr LI/486/2023 z dnia 24 maja 2023 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla gminy Czernica, wskazana procedura była w trakcie opracowania.
6. Uchwała Rady Gminy Czernica Nr LI/486/2023 z dnia 24 maja 2023 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla gminy Czernica, uchwalonego uchwałą Nr VIII/38/2007 Rady Gminy Czernica z dnia 29 czerwca 2007 r. ze zmianami uchwalonymi uchwałą Nr XVIII/185/2020 z dnia 9 września 2020 r. (w zakresie obrębu ewidencyjnego Jeszkowice) - procedura w toku (podjęta uchwała miała charakter intencyjny).
Pełen wykaz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w Gminie Czernica znajduje się na stronie Systemu Informacji Przestrzennej Powiatu Wrocławskiego.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXII/231/2021 Rady Gminy Czernica z dnia 27 stycznia 2021 r.
Cel:
Celem Programu jest przede wszystkim podejmowanie działań zwiększających atrakcyjność zabytków, wyeksponowanie walorów poszczególnych zabytków i krajobrazu kulturowego, zahamowanie procesu degradacji zabytków oraz wspieranie inicjatyw sprzyjających wzrostowi środków finansowych na opiekę nad zabytkami.
Realizacja w 2023 r.:
W dniu 10.02.2023 r. podpisano umowę na wykonanie sprawozdania z realizacji GPOnZ.
Opracowane zostało "Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Czernica za lata 2021-2022".
W programie zostało zaplanowanych 18 zadań, z czego zrealizowano 8, co daje 44,44% ze wszystkich zaplanowanych działań. Wyniki te pokazują, że Gmina Czernica aktywnie realizuje zadania z zakresu ochrony i opieki nad zabytkami oraz promowania dziedzictwa kulturowego regionu. Można przypuszczać, że na koniec okresu obowiązywania programu wyniki będą kształtować się na poziomie około 80-90%.
Programy z obszaru Pomocy społecznej i ochrony zdrowia
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2023 r. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej wydatkował 11.268.425,61 zł, z czego 4.124.158,78 zł stanowiły środki własne gminy.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XX/210/2020 Rady Gminy Czernica z dnia 9 grudnia 2020 r.
Cel:
Nadrzędnym celem programu jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Gminy Czernica, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Działania związane z realizacją Programu:
zabezpieczenie rodzinom o najniższych dochodach pomocy materialnej i niematerialnej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej,
objęcie wsparciem w formie posiłków dzieci do czasu ukończenia nauki w szkole podstawowej, uczniów do czasu ukończenia szkoły ponadpodstawowej na terenie placówek oświatowych,
zabezpieczenie świadczeń w ramach systemu zabezpieczenia społecznego - świadczeń rodzinnych, opiekuńczych, wychowawczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, przyznawanie innych należnych świadczeń, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
udzielanie uczniom o najniższych dochodach pomocy materialnej w formie stypendium szkolnego,
zabezpieczenie pomocy specjalistycznej w różnych obszarach (uzależnienia, przemoc w rodzinie, niepełnosprawność),
pokrywanie wydatków za pobyt dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
realizacja rządowego programu dla rodzin wielodzietnych Karta Dużej Rodziny,
zapewnienie rodzinom pomocy asystenta rodziny, pomoc dzieciom w odrabianiu lekcji domowych w świetlicach środowiskowych i placówce wsparcia dziennego na terenie gminy Czernica,
wspieranie rodziców w wychowaniu i edukacji dzieci oraz zagospodarowaniu czasu wolnego dzieci i młodzieży poprzez organizowanie różnych form zajęć pozaszkolnych, pomoc w organizacji wypoczynku letniego dla dzieci w okresie wakacyjnym,
prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny dysfunkcyjnej po zakończeniu współpracy z asystentem rodziny,
pomoc rodzinom przeżywającym trudności opiekuńczo - wychowawcze w dostępie do konsultacji i specjalistycznego poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego, terapeutycznego oraz prawnego, szczególnie w zakresie prawa rodzinnego,
pomoc w uzyskaniu prawa do lokali komunalnych dla rodzin zagrożonych umieszczeniem dziecka w pieczy zastępczej,
współpraca z podmiotami, instytucjami działającymi w środowisku lokalnym, w szczególności ze szkołami, policją, placówkami służby zdrowia, sądem, PCPR, w celu poprawy sytuacji rodzinnej pod względem zdrowotnym, materialnym i społecznym,
monitorowanie rodzin zagrożonych kryzysem przez pracowników socjalnych, nauczycieli, pedagogów szkolnych oraz przedstawicieli innych zawodów kontaktujących się z rodzinami,
motywowanie członków rodziny do podejmowania działań na rzecz ograniczenia bądź niwelowania własnych dysfunkcji np. podjęcie terapii leczenia uzależnień,
udział w programie korekcyjno-edukacyjnym dla osób stosujących przemoc w rodzinie,
prowadzenie placówek wsparcia dziennego, programów profilaktycznych, prowadzenie pracy socjalnej, udzielanie poradnictwa, inicjowanie współpracy interdyscyplinarnej na rzecz rodziny.
Realizacja w 2023 r.:
świadczenia rodzinne to: zasiłek rodzinny i dodatki do zasiłków rodzinnych oraz świadczenia opiekuńcze tj. zasiłek pielęgnacyjny, świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy i zasiłek dla opiekuna,
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego - dla 39 dzieci.
Świadczenia Wychowawcze 500+ - dla 9 dzieci.
Wsparcie kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” - dla 6 rodzin.
Składki na ubezpieczenia zdrowotne - dla 30 osób.
Stypendia i zasiłki szkolne - dla 30 uczniów.
Program „Czyste Powietrze” - 249 przedsięwzięć.
Ustalanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej - potwierdzono 24 osobom.
Współfinansowanie pobytu dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej - 10 dzieci.
Wspieranie rodziny przez asystenta rodziny - dla 22 rodzin.
Placówka Wsparcia Dziennego w Gajkowie oraz Świetlice Środowiskowe w: Jeszkowicach, Dobrzykowicach, Nadolicach Małych, Ratowicach, Nadolicach Wielkich oraz Chrząstawie Wielkiej - zajęcia opiekuńczo-wychowawcze dla dzieci.
Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny - wydano 493 tradycyjnych i 493 elektronicznych KDR dla 221 rodzin.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLIV/442/2022 Rady Gminy Czernica z dnia 29 listopada 2022 r.
Cel:
Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu i narkotyków. Celem Programu było oszacowanie poziomu problemów związanych z uzależnieniami, występujących na terenie gminy, a także wskazanie możliwych do podjęcia działań zmierzających do zapobiegania lub łagodzenia tych problemów i ich skutków.
Realizacja w 2023 r.:
W ramach realizacji Programu podejmowano następujące działania:
prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zajęć opiekuńczych, w tym organizacja czasu wolnego promująca zdrowy tryb życia w Świetlicach na terenie sołectw gminy Czernica i finansowanie wydatków związanych z ich działalnością,
obsługa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz finansowanie w szczególności: badań przeprowadzonych przez biegłych sądowych: psychologa i psychiatrę, badań z wydaniem opinii psychologiczno- psychiatrycznej w przedmiocie uzależnienia od alkoholu osób skierowanych na badania przez GKRPA,
prowadzenie Punktu Konsultacyjnego dla mieszkańców gminy i zapewnienie bezpłatnej pomocy specjalistycznej, prawnika, psychologa oraz innych specjalistów, zapewnienie pomocy terapeutycznej, prowadzenie grup wsparcia dla osób uzależnionych oraz współuzależnionych zagrożonych wykluczeniem społecznym,
realizacja programów i projektów profilaktycznych, w szczególności promowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież, rodziny i osoby samotne, organizowanie zajęć, warsztatów, imprez integracyjnych, wyjazdów, prowadzenie kampanii w szczególności antyalkoholowej, antynikotynowej, antynarkotykowej, wspieranie lokalnej ludności w organizowaniu szeregu działań mających na celu profilaktykę uzależnień,
organizowanie gminnych imprez i programów sportowo- rekreacyjnych, organizacja szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, pedagogów w szczególności z rekomendowanych programów.
W 2023 r. budżet z tego tytułu wynosił 1.091.202,99 zł. środki finansowe przeznaczone były na realizację zadań przewidzianych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz o przeciwdziałaniu narkomanii.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XX/211/2020 Rady Gminy Czernica z dnia 9 grudnia 2020 r.
Cel:
Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu i narkotyków. Celem Programu było oszacowanie poziomu problemów związanych z uzależnieniami, występujących na terenie gminy, a także wskazanie możliwych do podjęcia działań zmierzających do zapobiegania lub łagodzenia tych problemów i ich skutków.
W ramach realizacji Programu podejmowano następujące działania:
podejmowanie czynności w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku,
inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie, rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym,
motywowanie osób stosujących przemoc do udziału w programie korekcyjno- edukacyjnym, podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej na temat przemocy w rodzinie poprzez przygotowanie materiałów informacyjnych tj. ulotki, plakaty, broszury i umieszczanie ich w miejscach ogólnie dostępnych,
prowadzenie wśród dzieci i młodzieży z terenu gminy Czernica zajęć profilaktycznych dotyczących powstrzymywania agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy,
prowadzenie w placówkach oświatowych programów profilaktycznych, uświadamiających zagrożenia płynące z przemocy,
udzielanie wsparcia edukacyjnego, socjalnego, prawnego, psychologicznego, rodzinnego, terapeutycznego, medycznego dla osób doznających przemocy w rodzinie,
systematyczne szkolenia wszystkich przedstawicieli służb podejmujących działania na rzecz rodzin uwikłanych w przemoc,
organizacja i przeprowadzenie konferencji z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, uczestnictwo w konferencjach i seminariach służb podejmujących działania na rzecz rodzin uwikłanych w przemoc.
Realizacja 2023 r.:
Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie na terenie Gminy Czernica wskazują na zapewnienie osobom w kryzysie i osobom doznającym przemocy w rodzinie dostępu do wszelkich form pomocy (poradnictwo psychologiczne, prawne, terapia, pomoc socjalna, praca socjalna). Rodziny, wobec których, została uruchomiona procedura „Niebieskiej Karty” są systematycznie monitorowane przez pracowników socjalnych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Czernicy i dzielnicowych Komisariatu Policji w Siechnicach - prowadzono 44 procedury "Niebieskie Karty".
W ramach prac Zespołu Interdyscyplinarnego zainicjowana została IV Kampania Białej Wstążki, która została objęta honorowym patronatem Wójta Gminy Czernica oraz odbyła się druga konferencja interdyscyplinarna na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie „Niemoc wspiera przemoc.”
Podstawa prawna:
Uchwała Nr III/25/2018 Rady Gminy Czernica z dnia 28 grudnia 2018 r.
Cel:
Celem Programu jest zapewnienie wsparcia w zakresie dożywiania osobom dorosłym, w szczególności osobom starszym, niepełnosprawnym, chorym, samotnym oraz dzieciom i młodzieży szkolnej.
Realizacja w 2023 r.:
Zapewniano posiłek uczniom, dzieciom i młodzieży oraz osobom starszym, chorym, niepełnosprawnym i samotnym, udzielano pomoc dzieciom lub uczniom na wniosek dyrektora placówki oświatowej. Udzielano także wsparcia rodzinom w postaci świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności oraz w postaci świadczenia rzeczowego.
Na pomoc w zakresie dożywiania wydatkowano 134.603,00 zł, z czego 60% pochodziło z dotacji w ramach programu "Posiłek w szkole i w domu". Programem zostało objętych ogółem 208 osób.
Podstawa prawna:
Gmina otrzymała wsparcie rządowe w ramach realizacji programu.
Cel:
Opieka wytchnieniowa ma odciążyć rodziny i opiekunów osób niepełnosprawnych przez wsparcie ich w codziennych obowiązkach lub zapewnienie czasowego zastępstwa. Dzięki temu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki dysponują czasem, który mogą przeznaczyć na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw. Ważną częścią opieki wytchnieniowej jest także wsparcie potencjału opiekunów oraz ograniczenie wpływu obciążeń na ich kondycję psychofizyczną. Usługa opieki wytchnieniowej może służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby niepełnosprawnej w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów nie mogą wykonywać swoich obowiązków.
Realizacja w 2023 r.:
Realizowano założenia programu.
Program "Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej" - edycja 2023
Podstawa prawna:
Gmina otrzymała wsparcie rządowe w ramach realizacji programu.
Cel:
Codzienne wsparcie osób z niepełnosprawnościami – program „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”. Asystentura jest to wsparcie przez wykwalikowanego opiekuna osoby z niepełnosprawnością w wykonywaniu codziennych czynności oraz w życiu społecznym. Celem zadania jest zapewnienie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w wykonywaniu codziennych czynności, funkcjonowaniu w życiu społecznym oraz zwiększenie szans na prowadzenie bardziej niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia. Program adresowany jest do dzieci oraz dorosłych mieszkańców gminy Czernica.
Realizacja w 2023 r.:
Realizowano założenia programu.
Podstawa prawna:
Gmina otrzymała wsparcie rządowe w ramach realizacji programu.
Cel:
Świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej, spełniających warunki do udzielenia pomocy wskazane w ustawie o pomocy społecznej.
Realizacja w 2023 r.:
Realizowano wsparcie finansowe dla 15 osób w zakresie świadczenia usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej, spełniających warunki do udzielenia pomocy wskazane w ustawie o pomocy społecznej.
Podstawa prawna:
Art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tj. podejmowania innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
Cel:
Zapewnienie opasek bezpieczeństwa i opieki na odległość dla seniorów, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych.
Realizacja w 2023 r.:
Na terenie gminy realizowany był II moduł programu, który miał na celu poprawę bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych przez dostęp do tzw. „opieki na odległość”.
Moduł II obejmował świadczenie usługi całodobowej „opieki na odległość” dla uczestników zwanych też użytkownikami za pośrednictwem całodobowego centrum monitorowania przez okres 5 miesięcy.
Programem objętych zostało 30 Seniorów.
programy z obszaru Gospodarki mieszkaniowej i komunalnej
W 2023 r. Gmina Czernica na zadania związane z gospodarką mieszkaniową wydatkowała 1.946.919,83 zł.
Podstawa prawna:
Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały nr XXI/224/2020 Rady Gminy Czernica z dnia 30 grudnia 2020 r.
Cel:
Program ma na celu tworzenie warunków, które zapewnią mieszkańcom zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Podejmowane działania pozwalają utrzymać w należytym stanie technicznym zasób mieszkaniowy Gminy Czernica, przede wszystkim poprzez realizację planu remontów i modernizacji.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. zostały zrealizowane następujące zadania:
zbycie lokalu w Jeszkowicach przy ul. Szkolnej 1 na rzecz dotychczasowego najemcy,
rozwiązanie umowy najmu w budynku GOPS przy ul. Wrocławskiej 78/4 i przekazanie go na realizację zadań własnych Ośrodka,
nawiązanie umowy najmu socjalnego lokalu w Czernicy przy ul. Wojska Polskiego 2/4,
sprzedaż lokalu komunalnego w Chrząstawie Wielkiej przy ul. Wrocławskiej 40/5.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLVIII/466/2023 Rady Gminy Czernica z dnia 1 marca 2023 r.
Cel:
Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także wyłapywanie zwierząt i doprowadzenie ich do schroniska oraz ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.
Realizacja w 2023 r.:
W ramach programu realizowane były następujące działania:
usługi przyjęcia zwierząt do schroniska dla bezdomnych zwierząt,
wyłapywania bezdomnych zwierząt,
zapewnienia opieki weterynaryjnej zwierzętom rannym w wypadkach drogowych,
opieki weterynaryjnej i sterylizacji/kastracji dla kotów wolno żyjących,
program sterylizacji kotek właścicielskich.
Podstawa prawna:
Uchwała nr LVII/556/2023 Rady Gminy Czernica z dnia 22 grudnia 2023 r.
Cel:
W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych.
Realizacja w 2023 r.:
I. W zakresie dostarczania wody:
wykonanie rekonstrukcji studni II na działce nr 309/5 w Nadolicach Małych,
zakończenie prac hydrogeologicznych i rozliczenie odwiertu studni INW na dz. Nr 126/9 w Nadolicach Wielkich,
wykonanie dokumentacji na ,,Modernizację Stacji Uzdatniania Wody w Nadolicach Wielkich‘’ obejmującej PFU, projekt budowlany z pozwoleniem na budowę i złożenie wniosku o dofinansowanie realizacji inwestycji z programu FENX 02.05.,
zakończenie i rozliczenie projektu pn. ‘’Wdrożenie e-usług na terenie Gminy Czernica przez ZGK Czernica Sp. z o. o. w ramach RPOWD na lata 2014-2020„ -II etap projektu polegał na zwiększeniu zakresu o wymianę 1 381 sztuk wodomierzy wraz z nakładkami GSM,
montaż i uruchomienie instalacji fotowoltaicznej o mocy 19,55 KWh na dachu budynku SUW w Nadolicach Wielkich.
II. W zakresie odbioru ścieków:
wymiana 6 szt. studni kanalizacyjnych wraz z odtworzeniem nawierzchni drogi oraz wykonanie kapitalnych remontów 5 przepompowni ścieków,
zakończenie budowy i uruchomienie kolejnych zbiorników retencyjnych na ścieki na CWPŚ w Kamieńcu Wrocławskim,
montaż i uruchomienie instalacji fotowoltaicznej o mocy 39,9 KWh na dachu garaży i budynku socjalno-technicznego na terenie na Centralnego Węzła Przesyłu Ścieków w Kamieńcu Wrocławskim,
wykonanie kompleksowego remontu stacji zlewnej ścieków dowożonych beczkowozami na Centralnego Węzła Przesyłu Ścieków w Kamieńcu Wrocławskim.